Nieuws J-Bay - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van v4allfriesland - WaarBenJij.nu Nieuws J-Bay - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van v4allfriesland - WaarBenJij.nu

Nieuws J-Bay

Door: Winanda

28 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Jeffrey’s Bay

Het is alweer een week verder, wat gaat de tijd snel! Er is weer veel gebeurd! Dinsdag hebben we het huisje van Mavis afgemaakt. De slaapkamers zien er weer mooi uit en het plafond in de keuken is weer gemaakt en gewit. Daarna zijn Sieds en ik (Winanda) naar een krot gegaan waar een vrouw met haar meervoudige gehandicapte dochtertje (vijf jaar) woont. We schrokken erg van haar 'huisje'. Het was twee bij drie meter!! Samen sliep ze met haar dochtertje op een eenpersoonsbed. Er waren geen ramen en alles zag er erg triest uit. Ze had bijna niks. Het enige wat ze bezit is een bed, potten en pannen en een plastic stoeltje voor haar dochtertje. Het is echt overleven voor haar! 'Gelukkig' mocht zij in een iets groter krot wonen. Deze is ongeveer 3,30 bij 4 meter en een raam! Een hele verbetering voor haar, maar raar voor ons om te beseffen dat dat haar 'hele huis' is. Dit 'huisje' was met golfplaten betimmerd en had vele gaten en zag er echt niet uit. De donderdags zijn we begonnen met opknappen. De golfplaten (plafond) hebben we van binnen gewit. Sieds heeft de muren betimmerd met plastic en triplex platen en de gaten met pur opgevuld, zodat het iets warmer voor haar is. Lisa (de bewoonster) was meteen al erg blij toen ze het plastic zag, ze wou meteen al verhuizen! Vrijdag zijn we verder gegaan met de werkzaamheden. We hebben het huisje een mooie blauwe kleur gegeven en van binnen hebben we het mooi licht geel gemaakt. Vrijdag middag zijn we met Lisa wezen shoppen voor spullen voor in haar huisje:
- een eigen bed + dekbed + kussen + matras + hoeslaken en dekbedovertrek voor haar dochtertje.
- een ladekastje
- badjas en fleechedeken voor Alunga (dochtertje)
- kleine tv
- nieuw venyl voor op de vloer
- uitwasbaar kleedje voor op de grond.
Lisa is erg bescheiden en is overrompeld voor wat haar overkomt. Het blijft vreemd voor ons om eigenlijk een krot op te knappen. Maar we weten dat dit in de sloppenwijk 'normaal' is. We maken haar situatie een beetje dragelijker. Morgen hopen we alles af te maken en kunnen we het een beetje leuk inrichten.

Vorige week woensdag zijn we nog op de rainbowschool aan het werk geweest. Er moest nog een lokaal geel worden geverfd en sieds heeft nog wat haken aan de kapstok gemaakt. Donderdag ben ik samen met Ryanne een dag naar de rainbowschool geweest om daar een activiteit te doen. We hadden plaktattoos en nagelstickers mee. Het was de bedoeling om met de meisjes nagels te lakken en met de jongens tattoos te plakken. Maar al snel hebben we bij iedereen tattoos gedaan. Want het was een groot succes! De kinderen vonden het erg leuk en zeiden al dat ze hun armen niet meer wouden wassen! Het waren wel boefjes, want de meeste probeerden voor een tweede keer een tattoo te krijgen. Aan het eind hebben we alle kinderen een oranje armbandje gegeven. Iedereen trots! Een geslaagde dag!
Vrijdag en maandag hebben Ryanne en ik opgepast op enkele klassen, i.v.m. met een workshop en vergaderingen.

In het weekend zijn we naar het Kragga Kamma wildpark geweest. Ryanne, Marije en ik hebben hier cheeta's geaaid! Daarna uiteten bij Nina's samen met Eva (Nederlandse leerkracht van de Rainbowschool).
Zondag zijn we naar een afrikaanse kerkdienst in de sloppenwijken geweest. We werden ontvangen als eregasten! 's Middags zijn we op een oceaansafari geweest om dolfijnen, walvissen, haaien en meer te spotten. Helaas hebben we alleen zeehonden gezien, maar de tocht over de hoge golven was erg spectaculair! Als we tijd hebben mogen we gratis nog een keer mee om toch nog wat meer te spotten.

We laten deze week nog wat van ons horen!

Stijve drukkie van ons allen!

• 28 Juli 2014 - 18:59

Anja:

Jullie gaan prima daar !!!

Stiekemweg hoop ik eigenlijk dat jullie als je thuis bent straks nog steeds zo enthousiast zijn .....ik heb ook een paar verfklussen .....maar die zullen niet zoveel voldoening geven waarschijnlijk hi hi

Zou die gezichten van al die mensen weleens willen zien als jullie daar een werkje klaar hebben ,
    veel fotooos maken hoor !!!!

• 28 Juli 2014 - 19:26

Aleida Zijlstra:

Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben en de mensen daar kunnen helpen ! Veel succes verder en Gods zegen toegewenst, lieve groetjes uit Dokkum van ons, xxx

• 28 Juli 2014 - 20:14

Peter En Riet:

Geweldig wat jullie daar voor de mensen doen! Ja, voor de groten en de kleinen zijn jullie in de weer.
    Zij blije gezichten en jullie ook! Jullie doen het fantastisch! Veel liefs uit Zeeland.

• 28 Juli 2014 - 20:33

Ypie:

Hallo allemaal,
    Wat leuk om julli verslag te lezen,ik krijg er meteen beelden bij van de vorige keer.
    Ik hoop dat jullie nog een leuke tijd hebben daar en gezond weer terug komen.
    Werkse en...moe niet vergeet toe geniet nie!

Groetjes uit Achlum van Durk enYpie

• 28 Juli 2014 - 21:50

Jannie Van Der Kooi:

Wat geweldig wat jullie daar doen.

Groet Jannie

• 29 Juli 2014 - 23:04

Baukje:

Goeie allegear! It giet hiel goed mei jimme sa't ik de ferhalen lês. Wat moai dat jimme safolle betsjutte kinne foar de minsken dêr. Wat in foldwaaning sil dat jaan. Ik haw in protte bewûndering foar jim. De tiid dy fljocht om, wat sille jim straks in soad te fertellen haw. Sukses mei alles en pasje ek goed op jim sels en set um op. Leafs fan Baukje en de Anemaatsjes út Achlum....

• 30 Juli 2014 - 15:52

Titia Stellingwerff:

Go wat leuk om al die verhalen te lezen. Geweldig wat jullie daar als gezin doen en ook zo gedreven.
    Het zal wel niet altijd mee vallen maar ik denk als je dan de blijde gezichten ziet geeft dat ontzettend veel voldoening.Veel liefs Bert en Titia Makkum

• 31 Juli 2014 - 21:42

Anke Van Der Kuur:

Wat leuk om jim ferhaal wer te lêzen. Sa'n ferskil mei de luxe fan hjir. Ek sa unearlik. Ik ha it foarige kear mei eigen eagen sjoan. En wit noch sa goed hoe't minsken dêr yn sa'n krotsje libje moatte. Net best. Wat ha we it hjir toch ferskrikkelik goed.

Mar wat is it dan in fijn gefoel dat jim dêr foar sa'n mem en dochter in ferskil meitsje kinne.
    Folle sukses by jim geweldige wurk foar in machtich projekt.
    En geniet ek fan de moaie natuer en bysûndere minsken!

Leafs út Tsjummearum